Monday, October 31, 2011

Biadapnya sikap si anak terhadap ayahnya...

Assalamualaikum... & Salam Mesra...


Tengahari tadi lpas sajae aq blik keje... Terasa rimas plak kepala nie, coz rambut dah panjang... tu yang singgah kejap kat kedai gunting rambut... Nak pg salon... Rasa poket kempis... ujung bulan katakan... Gaji tak masuk lagi... Mula-mula suasana sunyi je... coz tak ramai orang...

Tiba-Tiba...

Datang sorang Ayah dengan anaknya yang berumur lingkungan 7-8 tahun... Kalo tengok muka budak tu memang nampak baik... Tapi bak kata orang... Luaran memang semuanya elok... Tapi dalaman ???...

Kisahnya bermula apabila tukang gunting rambut bertanya pada budak tersebut....

Tukang gunting rambut : Budak u mau gunting macamna?

Budak Biadap : Saya mau gunting tepi sahaja...

Ayah : Knapa gunting tepi je... Mamu gunting pendek... 

Tukang gunting rambut : Ok... 

Budak Biadap : Knapa ayah nie... Tak mau la gunting pendek... Trend sekarang semua pacak...

Ayah : Ko ingat ko tu dah besar ke... Nanti cikgu sekolah marah...

Budak Biadap : Cikgu tu siapa nak marah... Ayah nie oldschool betul la...

Ayah : Tak kira oldschool ke apa ke... Mamu potong pendek... Kalo degil botak je terus...

Budak Biadap : Ayah nie BxxxH... Bencila dapat ayah macam nie...

Ayah : Astaghfirullahalazim... Ko nie kenapa... Dah kena rasuk hantu ke... 

Tukang gunting rambut : Terpinga-pinga.....

Ayah : Kalo ko tak nak pergi berambusla... Ikut suka engkaulah nak gunting ke tak... 

Budak Biadap : Ingat aku tak mampu ke... Mamu gunting tepi je...

Tukang gunting rambut : Ok... 

Si ayah pergi dengan keadaan marah....

Apakah korang rasa Budak Biadap nie rasa bersalah ???
Apakah korang rasa patutkah Budak Biadap nie bercakap kurang ajar di depan orang ramai ???
Apakah korang rasa si Ayah tue kurang mendidik Budak Biadap tu ???
Apakah didikan agama masih kurang diajar ???

Adakah sekarang budak kecik yang masih belum matang dan masih hidup ditanggung oleh family... Bersikap kurang ajar kepada ayahnya sendiri... Yang paling aq terasa giler  bila si anak sendiri kata ayah BxxxH dan tak guna ada ayah macam tue... 

Fikir-Fikirkanlah....

-Wassalam-


3 comments:

Hadi Marosadee 히스 said...

bdak2 skrg ,, hm .. boleh mengeluh jer ase .. perangai comel dah luntur ,, sedih2

SumeSakan said...

Ya Allah terkedu seketika baca....rasanya pada awai kot mak bapak kena tegur cara percakapan anak nih...srius cakap depan mata sndr pernah tengok bapak carut anak..anak carut kat bapak...macam mana kalau nak melentur buluh cenggini kan?

Anyway salam perkenalan...singgah dan Follow back....

Nazirah said...

tu la kenyataaan budak zaman sekarang..kecik-kecik dah kurang ajaq dan melampau..selalu jumpa budak-budak gini..tapi kenapa mak ayah masih bagi muka dengan anak kurang ajaq ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...